Retap

produkt, logo & navnestrategi

Vand på nye flasker

Design der sælger i hele verden

Firmanavnet Retap og logoet, der fortæller historien om ”re-filling” og ”tap-water”. Et enkelt, skalerbart og robust produkt i et enkelt formsprog, der både er behageligt at drikke af, via en stor åbning uden gevind, og rengøringsvenligt. En flaske, hvis enkelthed tillader individualisering i form af firmalogo på låg og flaske, og derved understøtter virksomhedens grafiske identitet
150.00
brugere
6 mdr
pay-back tid
+ 10
forskellige lande

Tager kampen op mod engangsplastik

Retap stod ved opgavens start med et ønske om at udvikle et nyt produkt som erstatning for de millioner af plasticflasker, som mange senere bruger som drikkedrunk. Disse plasticflasker udgør både en sundhedsrisiko samtidig med at de belaster miljøet. Samtidig er prisen for plasticflaskevand 1000 gange højere end for postevand, der er sundt drikkevand. Ønsket var derfor en 0,5 l. flaske, der var let at rengøre og produceret i et miljøvenligt materiale. Flasken skulle samtidig have et personligt og professionelt design, da salgsfokus i første omgang var B2B-markedet.

Workshopbaseret produktudvikling

01

Research

3PART gennemførte en grundig research indenfor både produktionsområdet og formgivning af flasker. På den måde blev der indhentet væsentlig viden om kunder og interessenter, som fremadrettet var med til at indfri Retap’s ønsker, og i sidste ende levere et succesfuldt produkt.

Workshop

Formålet med workshoppen var at få overleveret den viden, som Retap havde omkring brugere og plasticflasker til 3PART. Desuden var der fokus på mulige løsninger, miljøet, værdikæder, markedet og teknologien. Alt materialet blev efterfølgende brugt til at udarbejde en designspecifikation. 3PART stod for planlægning samt facilitering af workshop.

02

03

Idégenerering og udvikling

På grundlag af research-fasen samt workshoppen kunne skitseringsarbejdet begynde. Forskellige udformninger og deres funktionalitet i forhold til rengøring, brugervenlighed og produktion blev afprøvet, og navneforslag og logoskitser blev produceret på baggrund af de værdier, som flasken skulle symbolisere.

Validering hos interessenter

Inden det endelige koncept blev valgt, blev der afholdt validering med de samme mennesker som var med i starten af projektet. Valideringen fik stor betydning for udformingen af det endelig udtryk.

04

Download casen her

For at se hele projektet med yderligere detaljer, kan du downloade hele casen nedenfor.

3PART ved hvad design drejer sig om

Se flere cases

Tvangsblander – redesign og grafisk identitet

Skal vi også hjælpe jer?

3PART logo
3PART er den erfarne innovationspartner, der kan udvikle de produkter og digitale services, der skaber meromsætning og værdi i din virksomhed i fremtiden

med venlig hilsen

Simon Skafdrup, 3PART A/S

Founding Partner & CEO Design Manager