Service
design
Vi skaber vækst og styrker konkurrenceevnen
Skab øget konkurrencekraft
- og indtjening med udvikling af serviceprodukter og nye forretningsmodeller
I en verden med stigende konkurrence har virksomheder, som knytter serviceydelser til deres produkter ofte et bedre udgangspunkt og mulighed for at kunne skabe værdi for kunderne og dermed styrke konkurrenceevnen. For flere af vores kunder har 3PART ageret som et servicedesign-bureau eller sparringspartner, der har udviklet servicekoncepter og forretningsmodeller, der kombinerer det eksisterende produktsalg med ydelser, nye initiativer og løsninger til gavn for virksomhedens kunder. Dermed er det med til at styrke virksomhedens forretningsgrundlag og fremtidige innovationsevne.
Kunden i centrum
Hele vores grundlag for at udvikle løsninger og produkter er at have kunden i centrum. Det er vigtigt at forstå kundens behov og adfærd for at kunne udvikle de mest optimale løsninger. Det er også en af de ting, der gør, at vores løsninger er mere attraktive og værdiskabende i markedet. Med øget fokus på udviklingen af serviceprodukter og nye forretningsmodeller, kan produktionsvirksomheder altså øge deres indtjening markant fra det direkte produktsalg gennem udvikling af mere attraktive produkter, øget konkurrenceevne og ikke mindst øget serviceforretning. Her kan virksomheden opnå en større del af det samlede potentiale set i et TCO-perspektiv (Total Cost of Ownership).
Serviceinnovation i proces
Den detaljerede proces for udviklingen af servicekoncepter og/eller nye forretningsmodeller tilrettelægges sammen med jer – ud fra jeres konkrete behov og udfordringer. Et projekt kan indeholde udvalgte faser som f.eks. de første 3 faser, som 3PART løser for jeres virksomhed. Herefter kan materialet overdrages til intern færdiggørelse. I kan også vælge at lade 3PART agere som jeres servicedesignbureau og hjælpe jer med hele projektet – fra start til slut. Det er helt op til jer, hvad der er mest hensigtsmæssigt, og hvilke kompetencer I har til rådighed inhouse til at drive udviklingsprojektet.
Skab vækst og styrk konkurrenceevnen
Mange danske virksomheder oplever, at deres produkter og eksisterende forretningsmodeller er under gevaldigt pres. Det omfatter blandt andet:
- Prispres fra lavlønslande – dermed er der et ønske om, at kunne skifte fokus til andre områder end ren pris sammenligning
- Kopiering og efterligning af produkter – her er behov for udvikling af produkter og systemer, der øger graden af IPR og er endnu vanskeligere at kopiere
- Øget konkurrence grundet globalisering og mange konkurrerende virksomheder om de samme ydelser og løsninger – dermed er der øget behov for differentiering, loyalitetsskabelse og fastholdelse af eksisterende kunder
- Øget hastighed ift. Teknologiudvikling – dermed skal der være fokus på produktets levetid, hvilket afføder et behov for hurtigere inddragelse af kundeinput og mere agile udviklingsmodeller samt produktprogrammer
Faser i Service Innovation
- Indledende aktiviteter: Definition af mål og generelt planlægning.
- Fase 1: Afdækning af eksisterende processer og ydelser
- Fase 2: Intern og ekstern research og informationsindsamling
- Fase 3: Idéudvikling
- Fase 4: Detaljeret konceptudvikling
- Fase 5: Udvikling af “prototyper” og konceptvalidering
- Fase 6: Revidering og præcisering af koncept samt implementeringsplan.
Vil du vide mere om et servicedesignforløb hos os? Kontakt Simon Skafdrup på: Simon@3part.com
Styrk markedsposition og indtjening med kombinerede produkt og service forretningsmodeller
Flere kompetencer i samme hus
Nu har du læst om servicedesign, men vidste du at vi også arbejder med digital design, simplimize og produktdesign? Læs mere om alle vores services her.